شرکت های تجاری را به دو دسته شرکت های سرمایه و اشخاص تقسیم می کنند. این دو شرکت از نظر وظایف و عملکرد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک از تجار بسته به ویژگی و وظایفی که انجام خواهند داد یکی از این دو دسته را برای شروع فعالیت خود انتخاب می کنند که در این مقاله قصد داریم در ارتباط با شرکت های اشخاص صحبت کرده و ویژگی و مراحل ثبت شرکت را بیان کنیم.
شرکت که به زبان لاتین COMPANY نام دارد که به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می شود که برای انجام فعالیتی مشخص و کسب در آمد شروع به فعالیت اقتصادی، تجاری و بازرگانی می پردازند. شرکت های تجاری به ۷ دسته مشخص تقسیم می شوند که این ۷ قالب عبارتند از :
برای تفکیک بهتر، جامع و کلی، شرکت ها را بر اساس نحوه عملکرد به دو صورت نامگذاری کرده اند: شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص.
شرکت های اشخاص شامل :
۱٫شرکت های نسبی
۲٫شرکت مختلط سهامی
۳٫شرکت های تضامنی
شرکت های سرمایه عبارتند از:
۱٫شرکت های مسئولیت محدود
۲٫شرکت های سهامی
۳٫شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت نسبی که از دسته شرکت های تجاری و بازرگانی است که برای انجام امور تجاری مخصوص و کسب و کار میان دو و یا سه نفر تشکیل می شود. توجه کنید که در شرکت های نسبی ضمانت شرکا باید رعایت شود.
در این شرکت ها هر یک از شرکا به میزان افزایش سرمایه شرکت ای که در شرکت قرار داده اند در امور دخالت می کنند و نسبت به قروض و دیون شرکت باید فعالیت کنند و در جهت رفع آن تلاش کنند.
شرکت های مختلط سهامی ترکیبی از شرکت های سهامی و تضامنی هستند و در شرکت های مختلط سهامی دو نوع شریک وجود دارد تعدادی سهامدار هستند که در شرکت و از سهام های موجود در شرکت دارای سهامی یکسان هستند و عده ای شرکای ضامن هستند که در قبال تمام اتفاقات و بدهی های شرکت ضمانت می دهند که تا زمان بر طرف شدن بدهی و قروض در قبال شرکت و بدهکار مسئول هستند.
شرکت های تضامنی یک نوع شریک ضامن جهت انجام امور تجاری تشکیل می شود که تمامی شرکا در شرکت در قبال مسئولیت های شرکت و بدهی های آن ضمانت می دهند.
شرکت های اشخاص از بخش های مختلفی تشکیل می شود که این بخش ها عبارتند از
-مدیرعامل
-هیئت مدیره
-سهامداران
-مدیران بخش
-بازرس
برای ثبت شرکت خود می توانید با مراجعه به سایت الکترونیکی irsherkat.ssaa.ir به صورت الکترونیکی اقدام به ثبت شرکت خود کنید که در این صورت پروسه ثبت شما زمان زیادی را سپری خواهد کرد ولی برای اینکه ثبت شرکت خود را سریعتر و به صورت حرفه ای انجام دهید می توانید از شرکت های ثبتی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند مشاوره و راهنمایی بگیرید.
۱٫ارائه اساسنامه شرکت به همراه موضوع آن
۲٫ارائه اقرارنامه شرکت
۳٫ارائه اظهارنامه مالیاتی تکمیل شده
۴٫ارائه شرکت نامه برای شرکت مختلط سهامی و تضامنی
۵٫ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه برای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در صورتی که مدیرعامل از اعضای هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
۶٫ارائه مدارک تحصیلی معتبر برای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در صورتی که مدیرعامل از اعضلی هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
۷٫ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در صورتی که مدیرعامل از اعضلی هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
۸٫ارائه صورتجلسه هیئت موسس و مجمع عمومی شرکت
۹٫تامین سرمایه اولیه شرکت برای تاسیس که این مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال معادل یکصد هزار تومان می باشد و پرداخت ۳۵ درصد از این مبلغ در ابتدا و ارائه فیش واریزی به سازمان امور ثبت شرکت ها
۱۰٫ارائه رومه رسمی که آگهی های شرکت و همچنین مبلغ و ارزش سهام در آن منتشر می شود.
۱۱٫ارائه آخرین رومه ثبت تغییرات شرکت صورت گرفته در شرکت
در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کرده و به شما آگاهی کامل بدهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در زمینه ثبتی میتوانید با مشاورین خبره ما در این زمینه تماس بگیرید تا گام به گام ثبت شرکت، شما همراه شما باشند و به انجام کارتان سرعت بدهند.
حتما بخوانید: ثبت شرکت داروسازی در دوران کرونا
درباره این سایت